کاروان ندای عرفه
نوشته شده در تاریخ شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 توسط خادم الزائرین |
عمره بر دو قسم است : عمره ی تمتع و عمره ی مفرده

آنچه ما در صدد انجام آن هستیم ، قسم دوم یعنی عمره ی مفرده است

فرق عمره تمتع با مفرده آن است که اولی را فقط میتوان در ماههای حج بجا آورد و باید به حج تمتع متصل گردد و طواف نساء ندارد  ولی دومی را در تمام ماههای سال میتوان انجام داد و با طواف نساء و نماز آن پایان می پذیرد

در روایات از عمره به ( حج اصغر ) تعبیر شده است .

عمره یک عبادت مستحبی است ولی با نماز و روزه ی مستحب تفاوت دارد چون شروعش مستحب ولی اتمامش واجب است

عمره مانند نماز یک عبادت است که دارای اجزائی میباشد . همانطوریکه نماز از تکبیرةالاحرام،رکوع،سجده،تشهد و ... تشکیل شده ، عمره نیز هفت جزء دارد :

احرام – طواف عمره – نماز طواف عمره – سعی صفا و مروه – تقصیر – طواف نساء و نماز طواف نساء

همانطور که قبل از شروع نماز ، انجام خیلی از کارها مثل غذا خوردن ، نوشیدن آب ، سخن گفتن ، خندیدن و . . .  بر ما حلال است ولی همینکه تکبیرةالاحرام را گفتیم ، همه ی این کارها بر ما ممنوع میگردد و این ممنوعیت ادامه دارد تا وقتی سلام نماز را بدهیم . تکبیرةالاحرام عمره نیز همان ( لبّیک . . . ) است که در مسجد شجره میگوییم و با گفتن آن ، برخی از کارهایی که قبل از احرام بر ما حلال بود مثل دیدن خود در آینه ، عطر زدن ، کشتن جانداران ، پوشاندن سر برای مردان و صورت برای زنان و . . . حرام میگردد و این حُرمت ادامه دارد تاوقتی که تقصیر کنیم و بعد از آن طواف نساء و نماز آن را بجا آوریم

جملات لبّیک را لازم نیست حفظ کنیم . چون در مسجد برای ما میخوانند تا ما تکرار کنیم

اگر از خریدن لباس احرام بیش از یک سال گذشته ، باید خمس قیمت آن را به نماینده مرجع خود در شهرمان تحویل دهیم

زنان باید مواظب باشند که جوراب لباس احرامشان نازک نباشد حتی اگر رنگش سفید نبود مثلا سیاه ، سرمه ای یا قهوه ای هم بود ، اشکال ندارد

هر دو طواف ، هفت دور است و هردو نماز طواف دورکعت است مثل نماز صبح

سعی از صفا شروع و به مروه ختم میشود

در تقصیر گرفتنن ناخن به هیچ وجه لازم نیست و همان چیدن مقداری از موها کفایت میکند

این بود دورنمایی از اعمال عمره و جزئیات آن در جلسات مدینه تشریح میگردد . لذا زائران گرامی سعی کنند در تمام جلسات مناسک به طور منظم شرکت کنند تا مبادا به خاطر ندانستن یا غفلت از مساله ای درانجام اعمال دچار مشکل گردند و به زحمت بیفتند . برنامه های زیارت و استراحت خود را طوری تنظیم کنید که به جلسات صدمه نزند

حتی کسانی که دفعه ی دوم یا چندمشان است که به عمره یا حج مشرف میشوند ، از شرکت در جلسات غافل نشوند و نگویند ما که اینها را بلدیم ! چون اولا در جلسات فقط مناسک گفته نمیشود بلکه به مباحث تاریخی و اعتقادی مورد نیاز نیز پرداخته میشود و ثانیا : ممکن است ایندفعه مساله یا مشکلی در اثنای اعمال رخ دهد که دفعه ی قبل پیش نیامده باشد درحالیکه در جلسات مناسک تمام مسائلی که احتمال دهد روی دهد ، بررسی میگردد

دفتری هم برای نوشتن نکات مهمی که در جلسات یا بازدید از مناطق زیارتی گفته میشود ، و نیز ثبت خاطرات سفر ، به همراه داشته باشید




طبقه بندی: 2 - خلاصه ای از مناسک عمره، 
نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و هفتم فروردین 1389 توسط خادم الزائرین |
گرچه نماز در هر حالی باید صحیح خوانده شود ، ولی صحّت نماز در عُمره از اهمیّت ویژه ای برخوردار است . زیرا در صورت باطل بودن نمازهای طواف ، عُمره ناقص مانده و در نتیجه زائر از احرام خارج نمیگردد . لذا نباید به بهانه ی اینکه ( عمره یک عمل مستحبّی است ، در یادگیری و رعایت احکام آن کوتاهی کنیم

لازم است قبل از تشرُّف، با گوش دادن به سی دی آموزش نماز که فروشگاههای مشعر موجود است یا خواندن نمازمان پیش شخص با مهارتی، نسبت به صحیح بودن حمد و سوره و ذکرهای رکوع،سجده،تشهد و سلام، اطمینان حاصل کنیم و در فرصتی که تا پرواز داریم ، مروری بر احکام واجبات نماز و مسائل وضو و غسل از رساله ی توضیح المسائل داشته باشیم

باید توجه داشته باشیم که هم کلمات نماز و حرکات آن را درست ادا کنیم هم حروف کلمات را صحیح تلفّظ نماییم . اشتباهاتی که احیانا مشاهده میشود ، سه جور است :

1 - تبدیل حرفی به حرف دیگر : مثلا بعضی به جای ( الحمدلله) میگویند : الحمدرلله / یا به جای ( لم یلد) میگویند : یم یلد

2 – حذف حرف : مثلا بعضی در تشهد به جای ( وأشهَدُ ) میگویند : وشهَدُ

3 – اشتباه در حرکات : مثلا بعضی به جای (عبدُهُ ) میگویند : عبدَهُ

4 – اشتباه در تلفظ صحیح حروف : طرز تلفظ هفت حرف (ح-ذ-ص-ض-ط-ظ-ع) در عربی با فارسی تفاوت دارد . مثلا (رحمان) را نباید به صورت رهمان یا (الذین) را به صورت الزین تلفظ کرد . تلفظ (غ) و (ق) نیز اندکی تفاوت دارد و نباید مثلا (غیر) را مانند (قل) با قاف تلفظ کنیم

البته اگر شخصی به علت پیری یا بی سوادی یا به هر علت دیگری نتواند حرف یا کلمه ای را درست تلفظ کند ، باید هر طوریکه میتواند بخواند و نماز و عمره ای صحیح است

در یادگیری قرائت نماز، نه باید سهل انگاری نمود یا از خواندن حمد و سوره نزد شخصی برای ارزیابی ، خجالت کشید و نه باید به وسواس افتاد . همینکه یکی دو نفر وارد و مطمئن صحت قرائت شما را تایید کردند ، به آن اکتفا کنید و بعد از یاد گرفتن هم اگر در حال نماز در صحیح تلفظ کردن حرف یا کلمه ای زیاد شک میکنید،به شکتان اعتنا نکنید و بدون تکرار به نمازتان ادمه دهید

مجددا تاکید میشود که نسبت به صحیح بودن وضو و غسلتان مطمئن شوید ، چون اگر غسل یا وضو باطل باشد ، صحیح بودن قرائت فایده ندارد و نماز باطل است
 



طبقه بندی: 3 - تذکری درباره ی نماز، 
نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و هفتم فروردین 1389 توسط خادم الزائرین |
نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و هفتم فروردین 1389 توسط خادم الزائرین |
۱ – لباس و بدن و جای سجده ی نمازگزار باید پاک باشد و اگر با لباس یا بدنی که میداند نجس است ، نماز بخواند ، نمازش باطل است ولی خون کم به مقدار بند سر انگشت اشاره ، گرچه نجس است ولی اگر در بدن یا لباس باشد برای نماز اشکالی ندارد

2 – جوراب ، عینک ، ساعت نجس برای نماز اشکالی ایجاد نمیکند

3 – لازم است انسان انواع نجاسات و طریقه ی تطهیر آنها را با مراجعه به رساله ها بیاموزد ولی نباید وسواس به خرج دهد و هر چه را شک کرد ، بگوید : نجس است ! بلکه باید بداند : همه چیز پاک است مگر آنکه یقین به نجاست آن پیدا شود

4 – انسان همینکه بداند چه نمازی میخواند یا چه غسلی میکند ، کافی است و لازم نیست قصد خود را به زبان بیاوَرَد و بگوید : نماز ظهر میخوانم یا غسل جنابت میکنم

5 – مرد باید حمد و سوره ی نماز ظهر و عصر و تسبیحات اربعه ی همه ی نمازها را آهسته و حمد و سوره ی نماز صبح وو مغرب و عشاء را بلند بخواند و منظور از آهسته خواندن آن است که جوهره ی صوت آشکار نشود و با نَفَس بخواند

6 – تلفّظ حروف ( ث-ح-ذ-ص-ض-ط-ظ-ع ) در عربی با فارسی تفاوت دارد و باید تلفظ صحیح آن را یاد گرفت . تلفظ (غ) نیز اندکی با (ق) فرق دارد : ( غیر، قل )

7 – در رکوع و سجده میتوان به گفتن سه بار ( سبحان الله ) اکتفا نمود

8 – بدن انسان در حال گفتن ذکر رکوع و سجده باید آرام باشد یعنی تا کاملا دست به زانو نرسیده ، ذکر رکوع را شروع نکند و تا پیشانی و سایر اعضای سجده روی زمین قرار نگرفته ، ذکر سجده را آغاز ننماید و نیز تا ذکر کاملا تمام نشده ، سر از رکوع و سجده برندارد

9 – بعد از رکوع باید کاملا بایستد و از حالت ایستاده به سجده رود و بین دو سجده نیز باید کاملا بنشیند تا بدنش آرام بگیرد و سپس به سجده ی دوم برود

10 – مستحب است بعد از سر برداشتن از رکوع درحالیکه ایستاده و بدنش آرام است ( سَمع اللهُ لمَن حَمدَه ) بگوید و گفتن این ذکر در حال سربرداشتن از رکوع صحیح نیست و نیز گفتن ( الله اکبر) قبل از رفتن به سجده در حال ایستاده و قبل و بعد از سجده ی دوم در حال نشسته ، مستحب است .. تنها ذکر مستحبی نماز که در حال حرکت گفته میشود ، ( بحَول الله و قُوّته أقومُ أقعُد ) در حال برخاستن است

11 – بعد از تشهد ، بهتر از هر سه سلام گفته شود ولی گفتن سلام آخر یعنی : ( السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ) کافی است

12 – سجده بر خاک ، سنگ ، چوب و حتی کاغذ یا دستمال کاغذی ای که از جنس چوب است ، صحیح میباشد

13 – گذاشتن آرنج روی زمین در حال سجده برای زنها مستحب و برای مردها کراهت دارد

14 – گفتن اذان و اقامه قبل از نمازهای یومیه مستحب است ولی سایر نمازهای واجب مثل نماز میّت ، آیات و طواف ، اذان و اقامه ندارد

 



طبقه بندی: 5 - برخی از احکام نماز، 
نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و هفتم فروردین 1389 توسط خادم الزائرین |
1 – نماز جماعت اهل سُنّت در مسجدالنبی و مسجدالحرام چند اشکال دارد که باعث باطل شدن نماز طبق مذهب شیعه میگردد :

1 – در ایام عمره در مسجدالنبی برای بانوان نمازگزار اتصال صفوف برقرار نیست

2 – گاهی  امام جماعت در رکعت اول نماز صبح ، بعد از حمد ، سوره ی سجده دار میخواند و بعد از تلاوت آیه ی سجده ، به سجده میرود، سپس برمیخیزد و بعد از خواندن بقیه ی سوره به رکوع میرود

3 – در مسجد الحرام که صفها به صورت دایره وار تشکیل میشود ، ممکن است نماز گزار جلوتر یا مقابل یا حتی نزدیکتر از امام جماعت به کعبه باشد

4 – گاهی امام جماعت در مسجد الحرام به علت گرمی آفتاب ، به جای صحن در رواق و زیر سقف می ایستد و در این صورت تمام کسانی که در صحن ایستاده اند ، جلوتر از امام جماعت ایستاده اند

5 – در مسجد الحرام ، مکان ایستادن امام جماعت، در صبح و ظهر و مغرب تفاوت است و گاهی زایر در تشخیص اینکه امام جماعت در کجا ایستاده ، دچار اشتباه میگردد

با توجه به اشکلات فوق و با توجه به اینکه بین اذان صبح و ظهر و شروع جماعت صبح و ظهر، حدود 15 الی 20 دقیقه فرصت هست، پیشنهاد میشود که زائران در این فرصت نماز صبح و ظهروعصر خود را به صورت فرادا بخوانند و سپس مشغول تعقیبات باشند تا جماعت برپا گردد و در جماعت آنها نیز شرکت جویند . به این صورت هم نماز خود را به طور صحیح و خالی از اشکال خوانده اند و هم از ثواب نماز جماعت بهره مند شده اند . زائران توجه داشته باشند که اگر امام جماعت ، آیه ی سجده را خواند،به همراه آنها به سجده برود و چون نماز خود را قبلا خوانده است،مشکلی پیش نمی آید

البته اگر زائر دیر رسید و نمازجماعت شروع شد ، میتواند در ظاهر به همراه آنها ولی حمد و سوره اش را خودش بخواند

دقت داشته باشید که آنها بعد از رکوع لحظاتی مکث میکنند و سپس به سجده میروند . شما زودتر به سجده نروید تا نظم جماعت بهم نخورد

2 – در مسجد الحرام و مسجدالنبی،چهاررکتی خواندن نمازهای ظهر و عصر و عشاء جایز است نه واجب . لذا اگر در این دو مکان هم نمازها را شکسته بخوانید، طبق نظر همه مراجع صحیح میباشد ولی در هتل یا سایر مساجد مثل مسجد شیعیان در مدینه و مسجد شجره، حتما نمازها را شکسته بخوانید

3 – آنها بعد از نمازجماعت ، نماز میّت میخوانند . شما هم بلافاصله بعد از نماز از مسجد خارج نشوید و با چنددقیقه حوصله نماز میّت راهم با آنها بخوانید تا به مُردگان آنها بی احترامی نشود

4 – هنگام نماز عصر ( حدود ساعت چهار ) و هنگام نماز عشا ( حدود ساعت هشت و نیم ) سعی کنید یا در هتل باشید یا در حرم و از پرسه زدن در کوچه و بازار و ایستادن کنار بقیع پرهیز کنید و نیز نزدیک نماز عصر یا عشا از حرم خارج نشوید

5 – بانوان گرامی بر حجاب خود مواظبت کنند حتی بهتر از ایران چون آنجا دیگر شخص نیستند بلکه نماینده ی شیعه ی ایرانی می باشند و با مغازه داران جوان، سنگین و متین رفتار نمایند و از پوشیدن جورابهای نازک و لباسهایی که در شأن یک مسلمان شیعه نیست،اجتناب فرمایند

6 -  درباره مسائل عادت ماهانه و استحاضه جلسه ی مخصوص بانوان در مدینه برگزار میگردد . بانوان زائر که هر مشکلی یا سوالی در این باره قبل از اعمال یا حتی در اثنای اعمال رخ داد ، فورا با روحانی در میان بگذارند تا راهکار مناسب  به آنها ارائه شود . تاکید میشود اگر مشکلی رخ داد هیچ گونه اضطرابی به خود راه ندهند ، زیرا حتی در حال عادت نیز میتوان اعمال را به طور صحیح بجا آورد

7 – زائران گرامی در مدتی که در مدینه هستند ، بسیار مواظبت کنند که بیمار نشوند تا برای اعمال مکّه دچار مشکل نگردند مخصوصا در هوای گرم که از بیرون برمیگردند ، عرق کرده زیر کولر اتاق استراحت نکنند که یکی از شایعترین عوامل بیماری زائران است . افراد پیر و سالخورده یا مریض احوال نیز میتوانند در اوج گرمای ظهر در هتل نماز بخوانند تا گرما زده نشوند و در عوض از صبح و شبهای حرم استفاده نمایند

8 – استفاده از توالت فرنگی روش خاصی دارد که میتوانید از عوامل ایرانی هتل راهنمایی بخواهید ولی سرویسهای بهداشتی  حرم عادی است . پیشنهاد میشود که ظهرها و شبها که از حرم بازمیگردید ، از سرویسهای بهداشتی آنجا استفاده کنید تا کمتر محتاج توالتهای فرنگی هتل شوید . حتی صبحها هم میتوانید بعد از بیدار شدن به حرم رفته و در آنجا وضو بگیرید . در صورت اضطرار هم معمولا در طبقه هم کف هتلها چند توالت عادی وجود دارد

9 – زائران باید توجه داشته باشند که کشور میزبان ، دوست ما و عاشق چشم و ابروی ما نیست بلکه به جهت مصالح سیاسی و منافع مادی به ما اجازه ی ورود میدهند ؛ لذا باید حساسیتهای آنها را بدانیم و از دادن هر گونه بهانه به دست آنها بپرهیزیم . از جمله اینکه :

× از بالا بردن دستها هنگام گفتن سه الله اکبر آخر نماز بپرهیزید ، زیرا آنها اینکار را توهین تلقّی میکنند !

× از مقابل نماز گزار سُنّی ( بین او و جای سجده اش ) عبور نکنید که آنها این کار را حرام میدانند و بعضا در همان حال نماز با شما گلاویز میشوند !

× اصراری بر بوسیدن ضریح پیامبر(ص) یا مقام ابراهیم (ع) نداشته باشید

× از نمازخواندن کنار بقیع بپرهیزید و بعد از هر زیارت میتوانید نماز زیارت را حرم بجا آورید

× از دخیل بستن به پنجره های بقیع یا برداشتن خاک بقیع خودداری کنید

× از بلند صلوات فرستادن مخصوصا در بقیع و گفتن (یاعلی)،(یاحسین)،(یازهرا) و ... با صدای بلند بپرهیزید

× برای نماز خودتان روی سنگ مسجد سجده کنید وو در قسمت روضه مطهره امیتوانید از بادبزن حصیری یا دستمال کاغذی استفاده کنید و. در هر صورت از گذاشتن مُهر به شدت بپرهیزید که اگر مُهر شما را ببینند فورا بازداشت خواهید شد ! البته یک مهر از ایران با خود بردارید که اگر در هتل لازم شد نماز بخوانید از آن استفاده کنید

× آنها روی زیارت عاشورا بی اندازه  حساسند و دارنده ی آن را بازداشت میکنند ، به هیچ وجه زیارت عاشورا یا مفاتیح کامل با خودتان به حرم نبرید

× درصورتیکه به هر دلیل بازداشت شدید ، خونسردی خود را حفظ کنید و قبل از هرگونه پاسخ به بازجویی های آنها ، خواستار حضور نماینده ی بعثه شوید و به هیچ وجه پای ورقه ای را امضا نکنید

× از بحثهای اعتقادی با افراد ناشناس و با زائرین سایر کشورها بپرهیزید و هر که خواست با شما بحث کند به او بگویید : مزاحم نماز یا قرآن خواندن من نشو ، اگر بحثی داری ، برو با روحانیهای ما بکن

تذکر : کسی نگوید : ما کارهای بلا را انجام دادیم و طوری هم نشد ! چون ممکن است صلاح ندانند با شخص شما برخورد کنند ولی این دست کارها موجب دردسر ها و محدودیتهای بیشتر برای کاروانهای بعدی میگردد . تا چند سال پیش میتوانستیم تا کنار قبر حضرت امّ البنین برویم ولی به خاطر برخی از اعمال ، الآن از بیست متری آن مانع نزدیک شدن میگردند

10 - زنگهای موبایل هایتان را آبرومندانه کنید ! زنگ باشد نه آهنگ ! حتی از مداحی هم به جای زنگ استفاده نکنید

11 – با سعودیها ، راننده ها ، مغازه داران ، عوامل خارجی هتل و حتی وهّابیها ، برخورد مؤدّبانه و همراه با احترام داشته باشید

12 – وسواسیها توجه داشته باشند که همه چیز حتی کفشها و شیرهای حمام و حوله های هتل و آبهای کنار شیرهای زمزم ، شرعا پاک است و اگر بخواهند در این سفر مخصوصا در هنگام انجام اعمال وسواس به خرج دهند ، در اتمام آن دچار مشکل میشوند

13 – از بیان احکام شرعی به علت ظرافتکاریهایی که دارد به شدت پرهیز کنید و هر که از شما سوالی کرد او را به روحانی ارجاع دهید

14 – 4 شنبه و 5 شنبه و جمعه را اگر در مدینه بودید ، مستحب است اگر ممکن بود و بیماری خاصی نداشتید و دچار ضعف نمیشوید ، سه روز روزه ی حاجت بگیرید . در صورت تصمیم ، با آشپزخانه جهت سحری ، هماهنگ کنید

15 – به خانواده ، اقوام و آشنایان زائر ( در صورتیکه این برگه را مطالعه میکنند ) توصیه میشود که به زائر سفارش سوغاتی ندهند . برخی از ایران لیست بلند بالایی در اختیار زائر قرار میدهند تا آنها را از مکه و مدینه برایشان خریداری کند حتی گاهی نام فروشگاه مورد نظرشان را نیز قید میکنند ! حتی بعضی خیال میکنند با قرار دادن مبلغ سوغاتی در اختیار زائر دیگر مزاحم او نیستند درحالیکه زائر باید در زیارت بدون دغدغه و اضطراب باشد و فرصت زودگذر خود را در بازارها و مغازه ها برای تهیه ی سفارشات منتظران ! از دست ندهد . باید توجه داشته باشید که این سفر یک سفر معنوی است و بهترین سوغاتی آن است که به او بگویید : دو رکعت نماز برای من در مسجدالنبی یا مسجدالحرام بخوان ( نمازی که هر رکعتش معادل صدهزار رکعت است ) یا اگر خیلی به زائر نزدیک هستید به او سفرش یک طواف مستحبی به نیابت از خودتان بکنید . اینهاست که ماندگار است نه گوشی موبایل و ماشین موزر و روغن شتر مرغ که غالبا هم تقلبی و نامرغوب از آب درمی آید !

16 – به همراهان توصیه کنید که در زدن پارچه های خوش آمدگویی اسراف نکنند

17 – شما به زیارت خانه ی خدا میروید و مهمترین خواسته ی شما ، آمرزش گناهان و مشمول عفو و رحمت الهی شدن است . لذا باید متقابلا کسانیکه در طول زندگی از آنها  بدی دیده اید یا از او رنجیده خاطر هستید ، ببخشید تا مورد بخشش الهی قرار بگیرید و نیز باید از کسانیکه در حقشان بدی یا ظلمی نموده اید ، حلالیت بطلبید تا حق الناسی بر گردن شما نباشد

18 – کسی که درآمدش بیش از خرجش میباشد ، به مقدار زائد بر هزینه های او خمس تعلق میگیرد . گرچه پرداخت خمس شرط صحیح بودن اعمال عمره نیست ولی معلوم نیست اعمال عبادی شخصی که حق سادات فقیر را نمیدهد ، مقبول درگاه الهی قرار گیرد وانگهی این شخص با چه رویی به زیارت رسول خدا میرود در حالیکه به فرزندان فقیر او بدهکار است ؟

۱۹ – شما به مهمانی خدا میروید و همانطور که اگر بخواهیم به محضر بزرگی شرفیاب گردیم ، خود را از چرک و آلودگی ظاهری پاکیزه میکنیم و لباس مرتب و تمیز میپوشیم ، در فرصتی که تا این مهمانی معنوی داریم ، باید با آب توبه روح و باطن خود را شستشو دهیم و به فکر جبران کمبودها باشیم و خود را به لباس تقوا آراسته سازیم . در این فرصتی که تا پرواز داریم ، قدری از دلمشغولیهای روز مره ی خود کم کنیم و بیشتر به مراقبه و محاسبه بپردازیم

۲۰ - افرادی که سحر در حرم هستند باید توجه داشته باشند که تقریبا یک ساعت قبل از اذان صبح یک اذان گفته میشود که اذان نماز شب آنهاست و نمیتوان بعد از آن نماز صبح را خواند

۲۱ - هنگام اذان صحبت کردن کراهت دارد پس شما هم سکوت کنید و جملات اذان را زیر لب زمزمه نمایید

 ۲۲ -قرآن را روی زمین نگذارید ( بهتر از رحلهای چوبی موجود در حرم استفاده کنید ) و از گرفتن قرآن و کیسه  یکفش در یک دست خودداری کنید



طبقه بندی: 6 - تذکراتی به زائران، 
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.